התפוח



אדם וחווה צדקו אכילת תפוח אחד ליום עשויה להאריך את חיינו. הקליפה מסייעת בהורדת הכולסטרול. הציפה עשירה בוויטמין C ובמינרלים, שחשובים לתפקוד העצבים והשרירים, ובפלבונואידים, שמסייעים במניעת סרטן. רק לא לשכוח לצחצח שיניים 54 דקות אחרי.



מדענים מאוני' קיימברידג', שבדקו את הרגלי הדיאטה של 03 אלף איש, גילו שסיכוייהם של אוכלי הפירות להאריך ימים גדולים כפליים מאחרים. אחד הפרופסורים אף טוען שדי בתפוח אחד ליום כדי לעשות את כל ההבדל. מה יש בתפוח שעושה אותו טוב כל כך עבורנו ?

הקליפה

פקטין - קליפת התפוח עשירה במיוחד בסיב המסיס פקטין, שהוכח כמסייע בהורדת רמות הכולסטרול. בכמה מחקרים הועלו רמות הפקטין בדיאטה ונרשמה ירידה ברמות הכולסטרול בדם. אכילת תפוח בינוני אחד מספקת עד %51 מהכמות היומית המומלצת של סיבים. הפקטין מסייע גם לייצוב רמות הסוכר בדם. כשהוא נרטב בקיבה, הוא הופך לג'ל דביק, וכך מאט את ספיגת הסוכר הטבעי, פרוקטוזה, שהתפוחים מכילים. במקום לגרום לכם ל "מכת סוכר" כדרך השוקולד, הסוכר ייספג לאיטו לתוך זרם הדם, וכך יישארו רמות הסוכר בדמכם יציבות. פיטו-נוטריינטים (חומרי תזונה צמחיים): אלה מסייעים לגוף לעכל מזון (ראו בהמשך) ומגינים על הפרי מקרניים אולטרה סגולות ומנזקי חרקים וחיידקים, על ידי חיזוק קליפתו של התפוח.

הציפה (תוך הפרי)

ויטמין C: עד %48 מהרכב התפוח הם מים, אך הוא גדוש גם בשורה של חומרי תזונה חשובים. התפוחים, לדוגמא, הם מקור טוב לוויטמין C. תפוח בגודל ממוצע, שמשקלו 211 גרם, מספק %52 מהכמות המומלצת היומית של הוויטמין, אף שהכמות משתנה במידה ניכרת מזן לזן. קחו בחשבון שבמקרים רבים תפוחים מוחזקים בקירור, כדי להאריך את חיי המדף שלהם, לכן אפשר שתכולת הוויטמין כבר הידרדרה עד שהם הגיעו אל פיכם. ויטמין C חיוני לייצורו של חלבון שנחוץ לייצור קולאגן בעור, בעצמות, בשיניים ובסחוס. בנוסף לכך הוא מסייע בספיגת הברזל ממזונות אחרים. ויטמין E: התפוחים התפוחים מכילים גם קורט של ויטמין E, שמגן על רקמות הגוף בהרחיקו רדיקלים חופשיים, שאחרים במידה מסויימת להזדקנות עורנו.

מינרלים

בורון - ציפת התפוח מכילה מינרל בשם בורון, שמסייע בשמירה על רמות גבוהות של אנרגיה וכנראה גם מונע אובדן סידן, שעלול לגרום לאוסטאופורוזיס (הידלדלות העצם). אשלגן - המינרל הזה חשוב לתפקודם התקין של כל התאים, העצבים והשרירים. הוא פועל ביחד עם הנתרן לשמירה על איזון בריא של האלקטרוליטים או מלחי הגוף, שמסייעים לוויסות לחץ הדם וקצב הלב. סוכרים - לא הכל חדשות בריאותיות טובות בתפוח. התפוחים עוזרים אמנם לשמור על יציבותן של רמות הסוכר בדם, אך מחקר שערך משרד החקלאות האמריקאי הראה שתכולת הסוכר בתפוח ממוצע עשויה להגיע ל %51, עלייה של כמעט %05 בתוך מעט יותר מעשור. הסיבה לכך היא שהמגדלים מכליאים תפוחים ליצירת זנים מתוקים יותר. התפוחים גם מאוד חומציים. "לאכילת תפוח יש חסרונות שקשורים בשיניים", אומרת ג'סינטה יאו, דוברת התאחדות רופאי השיניים בבריטניה. "צריך לשטוף את הפה במים אחרי שאוכלים פירות או שותים מית פירות, ואחר כך לחכות 54 דקות לפני שמצחצחים, כדי שלרוק תהיה הזדמנות לבלום את ההשפעות המזיקות." הרוק מכיל חומרים שעוזרים לנטרל את השפעות החומצה שבמזון ולהגן על אמייל השן. אם מצחצחים שיניים זמן קצר אחרי אכילת פירות, רמות הרוק עלולות להיות נמוכות מדי והאמייל עלול להינזק.

פלבונואידים

אלה הם פיגמנטים צמחיים, שמשמשים מקור תזונתי חשוב לגוף. מחקרים הראו שהפלבונואיד קוורצטין מגביר את הפעילות נוגדת החמצון של הדם, וכך מסייע במניעת נזק לגוף על ידי חומרים מחוללי סרטן. נוגדני החימצון שומרים מפני הרדיקלים החופשיים, כימיקלים שנוצרים בגוף עקב חשיפה למחלות ומזהמים ועלולים הגדיל את הסיכון לסרטן ולמחלת לב. המעשנים נמנים עם מי שמפיקים את מירב התועלת מצריכת תפוחים. הקרצינוגנים שבטבק עלולים לגרום לגידול סרטני בדופן שלפוחית השתן, ונראה שהקוורצטין מגן מפני אפשרות כזאת. מחקרים הראו שצריכה מוגברת של קוורצטין עשויה להקטין את הסיכון למחלת לב, כיוון שהוא מגן מפני הכולסטרול הרע. הקוורצטין עוזר עוד לשמירה על בריאותו ומוצקותו של הקולאגן, המרכיב הגמיש בעור, וכך הוא שומר על עור יפה יותר.

פיטו-נוטריינטים

חומצה מאלית וטרטרית - סגולתה ביכולת לנטרל את חומרי הלוואי החומציים שנוצרים עקב קשיי עיכול, ולסייע לגופכם לעכל מזונות עשירים. חומצה אלאגית - זהו פיטו-נוטריינט שעוזר ככל הנראה לנטרל מזהמים, כמו עשן סיגריות.

חרצנים

לחרצני התפוח טעם מריר, אבל הן לא יגרמו לכם כל נזק. אין בהם, מכל מקום, תועלת תזונתית, מלבד מעט סיבים.