מאמרים חדשיםמערכת העיכולעולם הצומחרפואה אלטרנטיבית

היתרונות הבריאותיים של שמן זית

-----------------------------------------------------------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: rentatar@gmail.com - שלחו כאן אימייל

שמן זית, שהפך למרכיב עיקרי בתזונה הים תיכונית, זוכה להכרה עולמית בזכות יתרונותיו הבריאותיים הרבים. מחקרים עדכניים מצביעים על כך ששימוש קבוע בשמן זית בתזונה יכול להוביל לשיפור משמעותי בבריאות הלב, במניעת מחלות כרוניות ואפילו בתמיכה בתפקוד המוח.

שמן זית ובריאות הלב אחד היתרונות המרכזיים של שמן זית הוא השפעתו המיטיבה על בריאות הלב. שמן זית עשיר בחומצות שומן חד-בלתי רוויות, במיוחד בחומצה אולאית, הידועה ביכולת שלה להפחית את רמות הכולסטרול ה"רע" (LDL) ובמקביל להעלות את רמות הכולסטרול ה"טוב" (HDL). מחקר ה-PREDIMED, שנערך בספרד והשתתפו בו למעלה מ-7,000 אנשים, הראה כי דיאטה ים תיכונית מועשרת בשמן זית מפחיתה את הסיכון למחלות לב בכ-30%.

נוגדי חמצון ושמן זית שמן זית מכיל רכיבים נוגדי חמצון, כמו פוליפנולים, המעניקים לו לא רק את טעמו הייחודי אלא גם את כוחו הבריאותי. פוליפנולים אלו מסייעים במניעת חמצון של כולסטרול בדם, מה שמפחית את הסיכון להתפתחות טרשת עורקים. כמו כן, נוגדי חמצון אלו תורמים להפחתת דלקות בגוף, דבר המועיל במיוחד במניעת מחלות כרוניות כמו סוכרת, דלקות פרקים ומחלות נוירודגנרטיביות כגון אלצהיימר.

שמן זית ותפקוד המוח בשנים האחרונות, מחקרים הראו ששמן זית יכול לתרום גם לבריאות המוח. התזונה הים תיכונית, שמכילה כמות גבוהה של שמן זית, קשורה בירידה בסיכון לפתח מחלות נוירולוגיות כמו אלצהיימר. הפוליפנולים והחומצות השומן החד-בלתי רוויות שבשמן הזית מסייעים בהגנה על תאי המוח ובשמירה על תפקוד קוגניטיבי תקין.

האם אפשר לטגן בשמן זית? אחת השאלות הנפוצות ביותר היא האם שמן זית מתאים לטיגון. בניגוד לדעה הרווחת, שמן זית איכותי, כמו שמן זית כתית מעולה, עמיד בטמפרטורות גבוהות ויכול לשמש לטיגון בלי לאבד את יתרונותיו הבריאותיים. הפוליפנולים שבו תורמים לשמירה על יציבותו גם בחום גבוה ומונעים את התחמצנותו.

אחסון נכון של שמן זית כדי לשמור על איכותו ויתרונותיו הבריאותיים של שמן הזית, חשוב לאחסן אותו נכון. יש להקפיד לאחסן את שמן הזית במקום קריר וחשוך, במיכל אטום שלא מאפשר חדירת אור ושמש. שמן זית שנשמר בתנאים לא הולמים עלול לאבד את ערכיו התזונתיים ולהתחמצן, דבר שעלול לפגוע בבריאות.

סיכום שמן זית, במיוחד שמן זית כתית מעולה, הוא מרכיב עוצמתי ובריא שכדאי לשלב בתזונה היומית. מהגנה על הלב ועד לשיפור תפקוד המוח, היתרונות הבריאותיים של שמן זית רבים ומגוונים. אז אם עדיין לא עשיתם זאת, זה הזמן להוסיף קצת שמן זית לתפריט שלכם ולהנות מכל הטוב שהוא מציע.

חדשות