הסטוריהחדשותמאמרים חדשים

מי אתה חסן נאסראללה

-----------------------------------------------------------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: rentatar@gmail.com - שלחו כאן אימייל

חסן נסראללה, מנהיג ארגון חיזבאללה הלבנוני, נולד ב-31 באוגוסט 1960 בפרבר שיעי בעיר ביירות, בירת לבנון. נסראללה, שגדל במשפחה דתית, החל את דרכו בעולם הדת ובפוליטיקה מגיל צעיר מאוד, והפך לדמות מרכזית בלבנון ולמוביל תנועת ההתנגדות נגד ישראל.

 שנות הילדות והנעורים

חסן נסראללה נולד למשפחה שיעית ממוצעת בלבנון, שברקע שלה היו קשיים כלכליים. המשפחה עברה מספר פעמים בין אזורים שונים בלבנון עקב המצב הכלכלי והביטחוני המתוח. בגיל 15, החל נסראללה להתעניין בלימודי דת ונסע לעיר נג'ף בעיראק, מרכז שיעי דתי חשוב, כדי ללמוד תורה אסלאמית. שם הכיר דמויות מרכזיות בעולם השיעי, וביניהן אייתוללה מוחמד באקר א-סאדר, שהשפיע עליו רבות מבחינה דתית ופוליטית.

בעת שהותו בנג'ף, פיתח נסראללה את עמדותיו הדתיות-פוליטיות שהתבססו על רעיון ההתנגדות לשלטון הישראלי ולקולוניאליזם המערבי. בשנת 1978, עם חזרתו ללבנון, פרצה מלחמת האזרחים הלבנונית, ונסראללה הצטרף לארגון אמל, תנועת ההתנגדות השיעית הראשונה בלבנון. כאן התחיל לטפס בסולם הדרגות, והפך במהרה לדמות מובילה בתנועה.

 הצטרפות לחיזבאללה

בשנות ה-80 המוקדמות, לאחר פלישת ישראל ללבנון ב-1982, התפלג נסראללה מארגון אמל בשל מחלוקות אידיאולוגיות ופוליטיות, והצטרף לארגון חדש שהוקם באותה תקופה – חיזבאללה. הארגון נוצר בתמיכת איראן והושפע עמוקות מהמהפכה האסלאמית באיראן ב-1979, תוך שהוא מקבל תמיכה כלכלית וצבאית משמעותית מאיראן ומסוריה.

חיזבאללה הוקם כתגובה לכיבוש הישראלי בדרום לבנון במטרה להילחם בישראל ולפעול לשחרור האדמות הלבנוניות. נסראללה הפך במהרה לדמות מרכזית בארגון, בזכות כישוריו הפוליטיים והצבאיים וכן יכולתו להנהיג ולהשפיע על אנשים. החזון של חיזבאללה בהובלתו של נסראללה היה להפוך לכוח אזורי משמעותי תוך שמירה על הזהות השיעית האסלאמית.

 עלייתו להנהגת חיזבאללה

נסראללה עלה לתפקיד המזכ"ל של חיזבאללה ב-1992 לאחר חיסולו של מזכ"ל הארגון הקודם, עבאס מוסאווי, על ידי ישראל. מוסאווי, שהיה קרוב למשפחת נסראללה, נחשב למנהיג כריזמטי והפופולריות שלו תרמה לכך שנסראללה ירש אותו לאחר מותו. חיסולו של מוסאווי סימן את תחילת השפעתו המתעצמת של נסראללה בלבנון ובעולם הערבי.

במהלך השנים שלאחר מכן, הפך נסראללה לדמות דומיננטית ומוערכת בציבור הלבנוני השיעי וגם במקומות אחרים בעולם המוסלמי. הוא הוביל את חיזבאללה לא רק כארגון צבאי אלא גם ככוח פוליטי וחברתי, אשר סיפק שירותים רבים לאוכלוסייה השיעית בלבנון – כולל שירותי בריאות, חינוך ורווחה. בכך חיזבאללה הצליח לבסס את מעמדו כגורם לגיטימי בזירה הפוליטית הלבנונית.

 מלחמת לבנון השנייה

בשנת 2006, נסראללה הוביל את חיזבאללה למלחמה הגדולה ביותר שלו מול ישראל מאז היווסדו – מלחמת לבנון השנייה. המלחמה החלה לאחר שחיזבאללה חטף שני חיילים ישראלים בגבול ישראל-לבנון, מה שהוביל לתגובה צבאית מסיבית מצד ישראל. המלחמה נמשכה 34 ימים וכללה חילופי אש כבדים בין ישראל לחיזבאללה. במהלך הלחימה, נסראללה היה דמות מרכזית באירועים, ועמידתו כנגד ישראל הפכה אותו לסמל ההתנגדות הערבית.

למרות שישראל הצליחה להסב נזק כבד לתשתיות חיזבאללה ולגרום להרס רב בלבנון, נסראללה טען לאחר המלחמה שחיזבאללה ניצח, מאחר שישראל לא הצליחה לחסל את הנהגת הארגון או לפגוע בליבת כוחו הצבאי. אמירה זו חיזקה את מעמדו הפוליטי של נסראללה בלבנון ובעולם הערבי, שם הוא נתפס כמי שהצליח לעמוד בפני כוח צבאי אדיר כמו זה של ישראל.

 לאחר מלחמת לבנון השנייה

לאחר מלחמת לבנון השנייה, המשיך נסראללה להוביל את חיזבאללה בפעילויות צבאיות ופוליטיות. חיזבאללה הצליח לבסס את מעמדו ככוח פוליטי משמעותי בלבנון, והשתלב בממשלת האחדות הלבנונית. הארגון, שהפך למעין מדינה בתוך מדינה, שלט בדרום לבנון ובאזורי השפעה נוספים בלבנון, תוך שהוא מקיים רשתות של מוסדות חינוך, רווחה, בריאות ועוד.

מבחינה צבאית, חיזבאללה בראשות נסראללה המשיך להתעצם ולהתחמש, במיוחד בעזרת איראן, שהעניקה לארגון טילים ארוכי טווח, מערכות נשק מתקדמות ואמצעים לוגיסטיים. התשתית הצבאית של חיזבאללה הפכה למאתגרת יותר עבור ישראל, והארגון הפך לאחד האיומים המשמעותיים ביותר על ביטחונה.

 מעורבות במלחמת האזרחים בסוריה

אחת ההחלטות השנויות ביותר במחלוקת שקיבל נסראללה הייתה מעורבות חיזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה. עם פרוץ המלחמה ב-2011, נסראללה החליט להתייצב לצד משטרו של בשאר אל-אסד, נשיא סוריה, ופתח במעורבות צבאית פעילה נגד כוחות המורדים הסונים.

ההחלטה להצטרף למלחמת האזרחים גררה ביקורת רבה בלבנון ובעולם הערבי, בעיקר מצד מדינות סוניות כמו ערב הסעודית. אף על פי כן, חיזבאללה הצליח למלא תפקיד משמעותי במאמץ הצבאי להציל את משטרו של אסד, ובכך הבטיח את המשך הברית בין חיזבאללה לאיראן וסוריה.

מעמדו הנוכחי והשפעתו

נסראללה ממשיך להיות אחת הדמויות המשפיעות ביותר במזרח התיכון. כוחו הפוליטי והצבאי, בתמיכת איראן וסוריה, נשאר משמעותי לא רק בלבנון אלא גם בזירה הבינלאומית. חיזבאללה, בהובלתו, ממשיך להוות איום מרכזי על ישראל, ולאחרונה נרשמו גם מעורבויות מצד הארגון במדינות נוספות באזור, כולל עיראק ותימן.

החיים של נסראללה הם תולדות של מאבק בלתי פוסק, הן מול ישראל והן בזירה הפוליטית הפנימית בלבנון. למרות ניסיונות החיסול החוזרים ונשנים, נסראללה ממשיך להוביל את חיזבאללה ולהוות כוח מכריע במזרח התיכון.

 חיסולים והתקפות על חיזבאללה

חיזבאללה החליט להתערב במלחמת השביעי באוקטובר לטובת עזה ונכנס למלחמת התשה עם ישראל, ישראל לא נטשה את הרעיון להתנקש בנסראללה ולבצע חיסול ממוקד של נאסראללה אחרי שרוב הפיקוד הבכיר שלו חוסל בשנה האחרונה, ישראל ניסתה לחסל את נסראללה מספר פעמים. הניסיון  האחרון התרחש בספטמבר 2024, כאשר צה"ל תקף את המפקדה המרכזית של חיזבאללה ברובע הדאחייה בביירות. ההתקפה בוצעה לאחר מספר חיסולים קודמים של בכירים בארגון, בהם מפקדים בכירים כמו איברהים עקיל, מוחמד סרור ובכירים נוספים.

היעד המרכזי של התקיפה היה נסראללה עצמו, אם כי עד כה לא ברור האם הוא היה במקום ואם נפגע. מקורות שונים, כולל בארה"ב ובלבנון, מסרו דיווחים סותרים על מצבו של נסראללה. בישראל מעריכים כי ייתכן שהוא שהה במתחם שהותקף, אך אין לכך אישור רשמי.

ביום שבת ה- 28.9.24 הודיע דובר צה"ל כי חסאן נאסראללה ראש ארגון הטרור חיזבאללה בלבנון חוסל בדאחייה בבירות ביום שישי ה- 27.9.24.

 

 

מאמרים שאולי יענינו אתכם
הכוח הטיפולי של העיסוי האישי
עיסוי אישי

עיסוי אישי הינו תרגול עתיק המושרש במסורות תרבותיות שונות, טיפול בעיסוי התפתח לצורה נגישה של טיפול עצמי וריפוי. בעולם המהיר - קראו עוד

חדשות